Jarzynka z buraków do słoika

Obiecałam, że pokażę przepis na jarzynkę z buraków. Dla mnie jest to bardzo dobry przykład szybkiego dodatku warzywnego do obiadu, zwłaszcza zimą, gdy warzyw jest mało. Niektórzy dziwią, że chce mi się przygotowywać przetwory na zimę – robię to, bo latem mam więcej energii, składników jest pod dostatkiem, później robi się ciemno i wieczorami/popołudniami nie jestem tak leniwa 😀 Dzięki temu zimą mam ten komfort, że mam wiele półproduktów lub niemal gotowych dań – w 5 minut. Taka jest też jarzynka z buraków, bo, umówmy się, bez względu na to czy gotuję 0,5 kg czy 5 kg buraków – zajmie mi to tyle samo czasu. Co innego ścieranie – ale ja lubię sobie ułatwiać życie, zwłaszcza w kuchni i nie robię tego na tarce, a w maszynce do mielenia mięsa (z przystawką).

IMG_7800

Składniki:

  • buraki (dowolna ilość – u mnie tyle ile się zmieści do największego garnka w domu),
  • sól
  • cukier,
  • kwasek cytrynowy.
  1. Buraki gotuję (bez obierania).
  2. Po odcedzeniu i wystygnięciu obieram (wtedy właściwie obierają się same).
  3. Ścieram na tarce lub w maszynce – w zależności od tego jak wolimy można wybrać wiórki drobniejsze lub grubsze (ja wolę grubsze, ale to kwestia gustu).
  4. Jarzynkę podgrzewamy w garnku, mieszamy, żeby nie przywarły (jeśli jest jej sporo można na dno garnka dolać trochę wody).
  5. Doprawiamy do smaku solą i odrobiną cukru, dodajemy odrobinę kwasku cytrynowego (dzięki temu buraki zachowają ładny kolor, poza tym ma on właściwości konserwujące).
  6. Gorącą jarzynkę przekładamy do słoików (mi z 5 kg buraków wychodzi ok. 8 0,5 litrowych słoików).
  7. Wekujemy ok. 30 min.
  8. Potem wystarczy tylko zawartość słoika przełożyć do garnka, zaprawić masłem i odrobiną mąki (jeśli ktoś lubi) i gotowe.
Skomentuj

