Zakwas buraczany

Chcę, aby moja rodzina zdrowo się odżywiała. Oznacza to dla mnie m.in. to, że staram się kupować produkty jak najmniej przetworzone, a najczęściej kupuję je w pierwotnej postaci. Cały proces przetwarzania i przygotowywania potrawy mam wtedy pod kontrolą. Dlaczego mi się chce, mimo iż pewnie wcale nie wychodzi to taniej niż kupione w sklepie? Po prostu wiem, co jem i co podaję moim najbliższym.

Jesień to wspaniały okres na przygotowywanie różnego rodzaju przetworów z owoców i warzyw – jest ich teraz pod dostatkiem, mają dużo więcej witamin niż długo przechowywane – takie jak kupujemy w środku zimy, no i są tanie – można więc kupić więcej i zaopatrzyć domową spiżarnię. U mnie w tej chwili przyszła kolej na buraki. Dziś powiem jak zrobić zakwas buraczany (niezastąpiony do przygotowania barszczu – nie tylko świątecznego).

Składniki:

  • buraki (nie podaję dokładnej ilości bo to zależy w jak dużym naczyniu będziemy robić zakwas)
  • czosnek
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • sól
  • woda

IMG_7759

 

  1. Surowe buraki obieramy i ścieramy na tarce jak na mizerię (ja jestem wygodna i używam maszynki do mielenia mięsa z przystawką do krojenia warzyw) i układamy je w naczyniu – glinianym (ceramicznym) lub szklanym
  2. Dodajemy czosnek (ja na 3 kg buraków dałam 1 małą główkę), ziele angielskie (4 ziarenka na 3 kg) i liść laurowy (2 szt. na 3 kg)
  3. Zalewamy przegotowaną wodą z solą (1 łyżka stołowa soli na 1 litr wody), tylko tyle, żeby zakryła buraki – i tak puszczą one sok
  4. Zostawiamy na 7-14 dni w temperaturze pokojowej – czas oczywiście zależy od temperatury i tego jak bardzo kwaśny zakwas lubimy
  5. Po tym czasie przecedzamy – sok przechowujemy w lodówce do czasu wykorzystania (ja przelewam w szklane butelki ok. 1 l po sokach) a resztę wyrzucamy

IMG_7761

I to tyle – gotowe. Niedługo pokażę też przepis na jarzynkę z buraków i jak z tych 2 składników można zrobić bardzo szybki obiad – prawie w 5 minut 😀

Skomentuj

